Tilaus- ja takuuehdot

Tuotteen tilaaminen

Asiakkaan tulee tutustua huolellisesti tuotteiden tuotetietoihin ennen tilaamista. Kaikki tuotteeseen liittyvät tiedot löytyvät tarjouksesta. 

Asiakasta sitova tilaus syntyy, kun asiakas lähettää tilauksen sähköpostitse ja maksaa tilausvahvistusmaksun 50% kauppasummasta. Asiakasta kehotetaan tarkistamaan tilauksensa sisältö huolellisesti ennen tilauksen vahvistamista, sopimusehtojen hyväksymistä ja maksamista. Asiakas ymmärtää ja hyväksyy, että tilaukseen liittyy maksuvelvollisuus.

XPLORER SAILS lähettää asiakkaalle tilausvahvistuksen asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Asiakkaan velvollisuutena on tarkistaa, että tilausvahvistus vastaa sisällöltään tilausta.

XPLORER SAILSilla on oikeus olla hyväksymättä tilausta. XPLORER SAILS saattaa olla hyväksymättä tilausta esimerkiksi sen vuoksi, ettei tuotetta tai sitä korvaavaa tuotetta ole enää saatavilla.

Asioidessaan XPLORER SAILSin kanssa asiakkaan tulee aina antaa itsestään oikeat ja täydelliset tiedot. Vaadittavia tietoja ovat nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero, postiosoite sekä erikseen toimitusosoite, mikäli tuotteet toimitetaan eri osoitteeseen. Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta.

Mittatilaustuotteet

Kaikki XPLORER SAILSin toimittamat purjeet ovat tehty mittatilaustyönä.

XPLORER SAILS ei vastaa asiakkaan valinnoissa mahdollisesti tekemistä virheistä. Asiakkaan tulee tarkistaa aina tilauksesta saamansa tilausvahvistus.

Tarjous toimitetaan asiakkaalle sähköpostitse ja sen voimassaoloaika ilmoitetaan tarjouksella.

Mikäli asiakas haluaa tehdä muutoksia mittatilaustuotteeseen siinä vaiheessa, kun asiakas on jo hyväksynyt tilauksen tai tuote on jo valmistuksessa, voivat kyseiset muutokset nostaa annettua hintaa tai olla mahdottomia toteuttaa tuotantoteknisistä syistä ja asiakas joutua tilaamaan uuden tuotteen. Mahdollisista tilaamisen jälkeen tapahtuvista muutoksista tulevat lisäkustannukset veloitetaan asiakkaalta. Mittatilaustuotteilla ei ole palautusoikeutta.

Hinnat ja maksaminen

Tuotteiden hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai erikseen ilmoitetun ajan. Tuotteet veloitetaan tilaushetkellä voimassa olevan ja tilausvahvistuksesta ilmenevän hinnan perusteella. Tilausvahvistusmaksu on 50% kauppasummasta. Loppu 50% maksetaan ennen toimitusta.

Jos tarjouksessa ilmoitetussa hinnassa on ollut virhe, ei hinta sido XPLORER SAILSia. Selvissä hintavirhetapauksissa XPLORER SAILS voi vedota erehdykseen, mikäli kyseessä on ollut niin ilmeinen virhe, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää virheen olemassaolo. XPLORER SAILS pidättää oikeuden tilauksen perumiseen ilmeisissä tuote- tai hintavirhetapauksissa.

Hinnat sisältävät arvonlisäveron, toimituskulut ja mahdollisen tullimaksun.

Tilauksen loppu-osa eli 50% maksetaan kokonaisuudessaan toimitusprosessin lopussa. Tilaus katsotaan kokonaisuudessaan maksetuksi kun maksu näkyy kokonaisuudessaan XPLORER SAILSin pankkitilillä.

Tuotteiden saatavuus ja toimituksen viivästyminen

XPLORER SAILS pyrkii siihen, että tilaushetkellä olisi käytettävissä ajantasaiset tuotanto- ja toimitusajat, mutta ei kuitenkaan aina voi taata tietojen virheettömyyttä, eikä valmistettavien tuotteiden saatavuutta tai riittävyyttä.

Jos tuotteiden toimittaminen viivästyy arvioidusta ajankohdasta, XPLORER SAILS pyrkii ilmoittamaan viivästyksestä asiakkaalle käyttäen asiakkaan ilmoittamia yhteystietoja ja antamaan asiakkaalle uuden arvion tuotteen toimitusajankohdasta. Mikäli tilauksen tekemisen jälkeen käy ilmi, että tilattu tuote tai käytettävä materiaali on loppunut tilapäisesti tai pysyvästi, XPLORER SAILS ilmoittaa tästä asiakkaalle mahdollisimman pian.

Mikäli tilattua tuotetta tai materiaalia ei ole lainkaan saatavilla, XPLORER SAILS tarjoaa asiakkaalle ensisijaisesti vastaavasta materiaalista valmistettua tuotetta ja toissijaisesti hyvittää asiakkaalle tilatusta tuotteesta jo maksetun hinnan täysimääräisesti, ja kaupan katsotaan purkautuneen kyseisen tuotteen/tilauksen osalta.

XPLORER SAILSista tilatut tuotteet toimitetaan pääsääntöisesti suoraan valmistajien neulomoilta. XPLORER SAILS ei vastaa kuljettajan toimitusten viivästymisestä. Kuluttaja-asiakkailla on kuitenkin oikeus vedota tuotteiden toimittamisen viivästymisestä johtuviin kuluttajansuojalain mukaisiin oikeuksiinsa. XPLORER SAILS ei vastaa viivästyksestä, jos toimitus viivästyy tai tilausta ei voida lainkaan toimittaa asiakkaasta johtuvasta syystä (esim. asiakas on ilmoittanut virheelliset yhteystiedot tai ei ole toimittanut mittatietoja ajoissa).

Toimitus

XPLORER SAILS toimittaa tuotteita Manner-Suomessa oleviin toimitusosoitteisiin, pois lukien poste restante -osoitteet. Tuotteiden arvioitu toimitusaika ja -tapa ovat ilmoitetaan tilauksen yhteydessä

Kotiin toimitettavat tuotteet kuljetetaan kohde-osoitteeseen, mutta toimitukseen ei kuulu esimerkiksi tuotteen siirtämistä rakennuksen yläkertaan tai sisäänkantoa. Kuljetusyritys ottaa yhteyttä ennen toimitusta. Noutopaikkaan (Posti tai Matkahuolto) toimitettavista tuotteista asiakas saa sähköpostitse ja/tai tekstiviestillä ilmoituksen, kun tilaus on noudettavissa. Tilauksen sisältäessä eri valmistajien tuotteita, ne toimitetaan erikseen.

Noutopaikasta lunastamattomat paketit ja paketit, joiden vastaanottamisesta asiakas on kieltäytynyt, palautuvat XPLORER SAILSiin. Tällöin XPLORER SAILS on oikeutettu perimään asiakkaalta tuotteen palautumisesta aiheutuneet kulut.

XPLORER SAILSista tilattujen, asiakkaalle kuljetettavien tavaroiden vahingoittumisesta tai katoamisesta kuljetuksen aikana vastaa XPLORER SAILS.

Mikäli asiakas haluaa tilata tuotteita Ahvenanmaalle, saaristoalueille tai ulkomaille, hän voi ottaa yhteyttä osoitteeseen hello@xplorersails.fi. Myyntihenkilökunta selvittää, onko toimitus mahdollinen ja aiheuttaako se lisäkustannuksia. Toimituksen ehdoista sovitaan tällöin erikseen. XPLORER SAILS toimittaa tilaukset Ahvenanmaalle ilman arvonlisäveroa. Asiakkaan täytyy tullata lähetys ja maksaa tullauksen yhteydessä arvonlisävero. Lisätietoa tullaamisesta saa Tullin sivuilta.

Tuotteiden tarkastaminen, reklamaatiot ja virhevastuu sekä takuu

Tuotteen tarkastaminen ja kuljetusvaurio

Kun asiakas on vastaanottanut toimituksen, tulee hänen viivytyksettä tarkistaa, että toimitetut tuotteet ovat ehjiä ja muutoin virheettömiä. Mikäli tuote toimitetaan suoraan asiakkaalle kuljetusliikkeen toimesta, kannattaa tavaran saapuessa olla kotona. Asiakkaan tulee tavaraa vastaanottaessaan tarkistaa, että se on vahingoittumaton.

Jos asiakas havaitsee kuljetusvaurion, tulee hänen tehdä siitä merkintä kuljetusasiakirjaan. Ilman mitään merkintää kuljetusasiakirjassa vastuu sellaisista virheistä, jotka ovat jo toimitushetkellä havaittavissa, jää asiakkaalle. Lisäksi asiakkaan tulee viivytyksettä virheen havaittuaan tehdä reklamaatio osoitteeseen hello@xplorersails.fi.

Reklamaatiot ja virhevastuu

Jos asiakas havaitsee tuotteen olevan virheellinen tai rikki, tulee tuotteesta tehdä viivytyksettä reklamaatio osoitteeseen hello@xplorersails.fi. Kuluttaja-asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukainen oikeus ilmoittaa virheestä kahden kuukauden kuluessa sen havaitsemisesta. Asiakas on velvollinen esittämään ostotodistuksen (kuitti/tilausvahvistus) reklamaation yhteydessä. Reklamaatiot käsitellään ainoastaan kirjallisesti.

Mikäli tuotteessa vahvistetaan olevan virhe, XPLORER SAILSilla on ensisijaisesti oikeus kohtuullisessa ajassa korjata virhe tai toimittaa tilalle virheetön tuote. XPLORER SAILS vastaa tuotteen virheestä lakisääteisen virhevastuun mukaisesti yksin tai yhdessä tuotteen valmistajan kanssa. Yritysasiakkaiden osalta XPLORER SAILS ei vastaa tuotteen ja/tai palvelun aiheuttamasta välittömästä tai välillisestä menetyksestä, vahingosta tai tulon menetyksestä.

XPLORER SAILSin vastuu ei kata tuotteen vioittumista toimituksen jälkeen, tuotteen normaalia kulumista eikä tuotteen käyttöohjeiden ja hoito-ohjeiden vastaisesta käytöstä, huollosta tai muun kuin XPLORER SAILSin tai XPLORER SAILSin valtuuttaman huollon tekemien korjaustoimenpiteiden johdosta aiheutunutta vioittumista.

XPLORER SAILS ei vastaa sellaisesta tuotteen virheellisyydestä, toimituksen viivästymisestä tai muusta sopimusrikkomuksesta, joka johtuu XPLORER SAILSin vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta (ylivoimainen este). Tällaisessakin tilanteessa XPLORER SAILS pyrkii palvelemaan asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla ja ilmoittaa asiakkaalle ylivoimaisesta esteestä viivytyksettä.

Takuu

XPLORER SAILS myöntää myymilleen purjeille kahden (2) vuoden takuun. Tuotteiden mahdollinen takuu määräytyy takuuehtojen mukaisesti. Asiakas on velvollinen tutustumaan tuotteen toimituksen yhteydessä toimitettuihin takuuehtoihin ennen tuotteen käyttöönottoa. Takuuehdot löytyvät käyttöohjeista, erillisestä takuulomakkeesta, valmistajan osoittamasta verkko-osoitteesta tai ne on lähetetty asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen.

Takuutodistuksena toimii tilauksen yhteydessä saatu tilausvahvistus. Asiakkaan tulee säilyttää takuutodistus koko takuuajan.

Tilauksen palauttaminen sekä hyvitys

Tässä kohdassa esitetyt ehdot koskevat ainoastaan kuluttaja-asiakkaita. Yritysasiakkailla ei ole palautusoikeutta.

Palautusoikeus (peruutusoikeus)

Kuluttaja-asiakkaalla on kuluttajansuojalain perusteella oikeus syytä ilmoittamatta peruuttaa verkkokaupassa tai myyntipalvelussa tekemänsä tilaus 14 päivän kuluessa tuotteen (tai useassa erässä toimitetun tilauksen osalta viimeisen tuote-erän) vastaanottamisesta eli palautusoikeus. 

Peruuttamisoikeutta tai palautusoikeutta ei ole tavaroilla, jotka valmistetaan tai muunnellaan ostajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaaviksi (mittatilaustavarat).

Kun asiakas on vastaanottanut tuotteen, hänen on pidettävä se muuttumattomana siihen saakka, kunnes hän on päättänyt pitää tavaran.

Asiakkaan tulee viipymättä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluessa palautusilmoituksen tekemisestä palauttaa tuote alkuperäisessä myyntipakkauksessaan huolellisesti pakattuna ilman ylimääräisiä merkintöjä. Palautettavan tuotteen mukana tulee palauttaa kaikki tuotteeseen liittyvät osat, lisävarusteet ja käyttöohjeet. Tuotteiden etikettien ym. merkintöjen tulee olla ehjinä paikallaan. Kaikki palautettavan tuotteen mukana toimitetut kaupanpäälliset tulee myös palauttaa.

Asiakas vastaa tuotteen palauttamisesta aiheutuvista kuluista.

Jos palautetulla tuotteella ei ole palautusoikeutta (palautusoikeus ei koske kyseistä tilausta, palautus tehdään määräajan jälkeen tai se ei ole jälleenmyyntikelpoinen), XPLORER SAILS lähettää tuotteen takaisin asiakkaalle asiakkaan kustannuksella.

Tuotteen noutamatta jättäminen tai kieltäytyminen vastaanottamasta tuotetta ei peruuta tilausta tai merkitse palautusoikeuden käyttöä. Mahdolliset noutamatta jättämisestä aiheutuvat palautuskustannukset peritään asiakkaalta. Mikäli tuote on rikki tai viallinen, tai toimitettu tuote on väärä, tulee asiakkaan ottaa yhteyttä hello@xplorersails.fi sopiakseen tuotteen korjaamisesta, korvaamisesta tai palauttamisesta.

XPLORER SAILS ei tarjoa erillistä vaihto-oikeutta. Mikäli asiakas haluaa vaihtaa tilaamansa tuotteen, käsitellään tämä uutena tilauksena.

XPLORER SAILS hyvittää asiakkaalle palautettujen tuotteiden arvon (mahdollisilla palautuskustannuksilla vähennettynä) sitä maksutapaa käyttäen, jolla asiakas on maksanut tuotteen. Maksunpalautukset suoritetaan 14 päivän kuluessa siitä, kun XPLORER SAILS on vastaanottanut palautettavan tuotteen. Asiakkaalle ei aiheudu kustannuksia maksusuoritusten palauttamisesta. Asiakkaalle hyvitetään tuotteesta asiakkaan maksama hinta, vaikka tuotteen hinta olisi myöhemmin muuttunut.

Palautusoikeuden rajoitukset

Purjeilla on rajoitettu palautusoikeus. XPLORER SAILS ei ota palautuksena vastaan asiakkaan omien mittojen mukaan valmistettuja tai muuten asiakasta varten räätälöityjä tuotteita. Samoin määrämittaan katkaistut tai leikatut tuotteet eivät kuulu palautusoikeuden piiriin. Huomaa myös, että asennettu tuote on hyväksytty tuote.

Henkilötietojen käsittely

XPLORER SAILS käsittelee asiakkaiden henkilötietoja kulloinkin voimassa olevan henkilötietolainsäädännön sallimalla ja velvoittamalla tavalla. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Yleistä

XPLORER SAILS on Xplorer Enterprise Oy (y-tunnus 3478248-5, Leppäkerttu 8, 10210 Inkoo) markkinointinimi. Asiakkaiden ja XPLORER SAILSin välisessä kauppasopimuksessa noudatetaan ensisijaisesti näitä sopimusehtoja ja muilta osin kuluttaja-asiakkaiden kanssa Suomen kuluttajalainsäädäntöä ja yritysasiakkaiden kanssa Suomen kauppalakia.

XPLORER SAILSilla on oikeus päivittää näitä ehtoja harkintansa mukaan ilman ennakkoilmoitusta. Tilauksiin sovelletaan tilaushetkellä voimassa olevia sopimusehtoja. Kulloinkin voimassa olevat ehdot ovat luettavissa XPLORERSAILS.FI -sivustolla.

Riitojen ratkaisu

Mikäli osapuolten välille syntyy kaupasta tai näistä sopimusehdoista erimielisyyttä, osapuolet pyrkivät ratkaisemaan erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluin. Mikäli osapuolet eivät pääse asiassa sovinnolliseen neuvottelutulokseen, erimielisyys ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa Suomessa. Kuluttaja-asiakas voi kuitenkin viedä riidan kotipaikkansa yleisen alioikeuden tai kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Asian saattamiseksi vireille kuluttajariita-lautakuntaan, tulee kuluttaja-asiakkaan ottaa yhteys kuluttajaneuvontaan.