Yleisimmät purjekankaissa käytettävät materiaalit
Purjekankaiden ja materiaalien viidakko on tiheä ja sinne eksyy joskus ammattilaisetkin. Materiaaleja on monia ja pakkaa sekoittaa eri valmistajien ja eri neulomoiden nimitykset, jotka saattavat poiketa toisistaan vaikka kyseessä on täsmälleen sama materiaali. Joskus neulomot ovat "brändänneet" jonkin kaikille saatavilla olevan kankaan omiin nimiinsä ja kehuvat sitä parempana vaikka kyseessä on täsmälleen sama kangas mikä on jokaisen neulomon saatavilla. Toki on sitten olemassa materiaaleja, joita jokin kangastavlmistaja saattaa tehdä yksinoikeudella vain tietylle purjemerkille. Jokainen varmasti ymmärtää, että silloin ei puhuta ihan pienen volyymin purjeompelimoista.
Tässä artikkelissa en mene sen syvemmälle kankaiden tuotemerkkeihin vaan kerron enemmän materiaaleista, joita kankaissa käytetään. Yleisimmät materiaalit, joista kuulet puhuttavan ovat:
- Dacron
- Nylon
- Mylar
- Kevlar
- Technora
- Twaron
- Dyneema
- Vectran
- Hiilikuitu
Dacron
Dacron on Dupontin rekisteröimä tavaramerkki heidän valmistamalleen polyesterikuidulle. International Chemical Industries (ICI) aloitti PET-kuidun valmistamisen Britanniassa 1945 kauppanimellä Terylene®, samalla kun DuPont Yhdysvalloissa alkoi tuottaa sitä nimellä Dacron®. Purjehduksen yleiskielessä kaikki kudotut polyesterikankaat menevät tuon Dacron-sanan alle. Dacron on yleisin purjemateriaali. Se on kestävä ja helppo käsitellä, mikä tekee siitä suositun valinnan monille purjehtijoille ja moniin käyttötarkoituksiin. Dacronia käytetään yleisesti matkapurjeissa mutta erilaisilla viimeistelyillä siitä saadaan myös kovaa ja jäykkää kilpapurjekangasta varsinkin pieniin köliveneisiin ja jolliin. Matkapurjehtijalle suunnatut Dacronkankaat ovat pehmeitä ja ne kestävät hyvin taittamista ja (väärin) käyttöä. Dacronin UV-kesto asteikolla 1-10, jossa kymmenen on paras ja yksi huonoin, on Dacronin UV-kesto 6/10. Väriltään Dacron-purjeet ovat 99% valkoisia. Toki värjättyjäkin Dacron-kankaita löytyy mutta harvoin niitä käytetään.
Nylon
Nylonin kehitti kukapas muukaan kuin Dupont Amerikassa vuonna 1935. Ensimmäinen kaupallinen tuote, jossa nylonia käytettiin oli hammasharja, jonka harjakset olivat Nylonia. Nylon on materiaalina aika lailla venyvää ja sitä käytetäänkin vain ja ainoastaan myötätuulipurjeissa. Spinnut ja genaakkerit tehdään melkein aina ohuista Nylon-kankaista. Nylonin ehdoton vahvuus on sen edullinen hinta. Spinnut ovat pinta-alaltaan suuria purjeita ja kangasta menee todella paljon. Kangasta tuollaiseen radiaalileikattuun spinnuun kuluu kangashukka huomioonottaen noin 1,6 kertaa purjeen pinta-ala. On siis tärkeää, että materiaali on kohtuullisen hintaista. Nylonin UV-kesto on 3/10.
Mylar
Mylar on Dupontin omistama tavaramerkki heidän valmistamalleen polyesterikalvolle. Ensimmäinen Mylarista valmistettu hyödyke taitaa olla avaruushuopa. Avaruushuopa kehitettiin vuonna 1964 NASAn avaruusohjelmaa varten. Mylaria käytetään erittäin harvoin yksinään purjemateriaalina vaan se on useimmiten yksi laminaattikankaan komponentti. Useimmiten homma menee niin, että kahden mylar-kalvon väliin laminoidaan kuituja. Kuidut voivat olla lähes mitä tahansa mutta useimmiten noita tuossa artikkelin alussa mainittuja. Mylar kalvolle levitetään sidosaineita (liimaa) ja päälle levitetään toinen mylarkalvo. Sen jälkeen materiaali valssataan rullien läpi ja käsitellään lämmöllä. Jos tälle materiaalille halutaan lisää kestävyyttä ja käyttöikää niin sen toiselle puolelle tai molemmin puolin laminoidaan erittäin ohut kudottu polyesterikangas . Niin kutsuttu taffeta-kangas. Tällä saadaan mylar -kankaaseen dacron-kankaan hyviä ominaisuuksia eli esimerkiksi parempi kesto taittamista vastaan sekä UV-säteilyä vastaan. Mylar -kankaan UV-kesto ilman taffeta-kankaita on 4/10. Mylaria käytetään muuten usein myös muovikasseissa :-)
Kevlar
Myös Kevlar Dupontin tavaramerkki. Sen keksi Yhdysvaltalainen kemisti Stephanie Kwolek DuPont-yhtiössä vuonna 1964 Kevlar kuuluu aramidi-kuitujen tuoteperheeseen. Se on viisi kertaa vahvempaa kuin saman painoinen teräs. Kevlaria käytetään laminaattikankaissa kuituna ja sen käyttötarkoitus menee aika lailla puhtaasti kilparadoille. Kuten jo mainittu niin kevlar-kuidun vetolujuus on hyvä ja sehän tarkoittaa venymätöntä, muodossa säilyvää purjekangasta. Toisaalta huono UV-säteilyn kesto tekee kankaasta aika lyhytikäisen. Kevlar yleistyi purjekankaissa 1980 -luvulla. Kevlar on palamatonta. Sitä käytetään erittäin paljon kaikenlaisissa suojavarusteissa kuten kypärissä ja luotiliiveissä. Myös moottoripyörävarusteissa on usein kevlaria hanskoissa ja polvi- ja kyynärpaikoissa. Myös ilmailualalla käytetään Kevlaria. Kevlaria on käytetty aiemmin myös purjeveneiden köysissä mutta nyttemmin dyneema on korvannut kevlarin ja muut aramidikuidut sillä saralla. Kevlarin UV-kesto on 2/10.
Technora
Teijinin tavaramerkki. Kullankeltainen kuitu. Technora on myös Aramidikuitu kuten kevlar ja muutoinkin se on ominaisuuksiltaan hyvin samankaltainen. Vetolujuudeltaan Technora on kuitenkin hieman parempaa kuin Kevlar. Technora-kuitu värjätään purjekankaita varten useimmiten mustaksi ja siksi moni saattaa sekoittaa sen hiilikuituun. Tätä sekoittamista helpottaa vielä sekin, että monesti kilpapurjeissa materiaaliksi mainitaan Aramid/Carbon. Nykyään se tarkoittaa useimmiten, että purjeessa on käytetty sekä Technorakuituja, että hiilikuituja. Molemmat ovat väriltään vielä mustia. Technoraa käytetään paljon teollisuuden sovelluksissa. Et ehkä tiedä mutta löydät sitä hyvin todennäköisesti myös aika läheltä. Nimittäin autostasi. Technoraa käytetään mm. syylareiden letkujen vahvistuksena sekä erilaisissa remmeissä ja hihnoissa. Technoran UV-kesto on 2/10.
Twaron
Teijinin tavaramerkki. Edelleen pysytään aramidikuitujen tuoteperheessä. Twaronia käytetään lähes pelkästään laminaattipurjeissa. Se ei kuitenkaan ole kovin yleinen kuitu. Twaronin vetolujuus on hieman parempi kuin Techoralla tai Kevlarilla. Twaron on lähtökohtaisesti Kevlarin väristä eli kullankeltaista mutta purjeissa se on useimmiten värjätty mustaksi. Twaronin palonkestävä muoto tunnetaan nimellä Nomex. Twaronin UV-kesto on 2/10.
Dyneema
Oma tavaramerkkinsä. Dyneema-kuitu on jopa 15 kertaa vahvempaa kuin saman painoinen teräs. Dyneema on monipuolinen kuitu, jota käytetään sekä laminaattikankaissa, että kudotuissa kankaissa. Tällöin puhutaan niinn sanotuista hybrid-kankaista, joissa polyesterikankaaseen (dacron) on kudottu mukaan dyneemakuitua. Useimmiten dyneema on kudottu mukaan verkkomaisesti. Nämä Dyneema-hybridikankaat ovat todella pitkä-ikäisiä ja ehdoton valinta esimerkiksi valtamerille. Dyneema kulkee amerikanmarkkinoilla nimellä Spectra. Spectraa valmistaa Honeywell. Dyneemaa käytetään todella paljon köysissä niin purjehduksessa kuin vuori- ja kalliokiipeilyssä. Dyneeman UV-kesto on 7/10.
Vectran
Vectran-kuitua valmistaa Kuraray -niminen yritys. Vectran on väriltään vaalean kellertävää. Vetolujuudeltaan se on viisi kertaa vahvempaa kuin saman painoinen teräs. Kuituna Vectran on todella samankaltainen kuin Kevlar. Useammilta kangasvalmistajilta löytyy Dacron-kangasta, johon on kudottu harvakseltaan suoria Vectran kuituja – vähän kuin raitoja. Vectranin UV-kesto on heikko. Vain 1/10.
Hiilikuitu
Hiilikuitua valmistaa useampi toimija. Suurin näistä on Toray. Hiilikuitu on jopa kymmenen kertaa vahvempaa kuin saman painoinen teräs. Hiilikuitu on väriltään mustaa. Purjekankaissa hiilikuitua käytetään erilaisissa laminaattikankaissa. Tällaiset kankaat ovat tarkoitettu puhtaasti kilpapurjehdukseen. Etuina ovat purjeen keveys ja venymättömyys ja ne ovat juuri niitä ominaisuuksia, joita kilpapurjehtija arvostaa. Hiilikuitu ei kestä kovinkaan hyvin taivutusta ja taittamista ja siksi kankaissa käytetään myös jotakin aramidikuitua hiilikuidun kaverina. Tämä parantaa kestoa taivuttamista vastaan. Hiilikuitu on immuuni UV-säteilylle eli 10/10. Materiaaleja on siis monia. Valtaosa purjehtijoista on retkipurjehtijoita, joita monikaan näistä asioista ei suoraan koske. Silti koen tärkeäksi valottaa näitä asioita, jottei yli-innokas purjemyyjä pääse yllättämään ja myymään sinulle jotain sellaista mitä et tarvitse.
Matkapurjehtijan tarpeet täytetään käytännössä kolmella kankaalla/materiaalilla. Eli, hyvälaatuisella Dacron-kankaalla, hyvälaatuisella polyesteri -laminaattikankaalla ja Dyneema-hybridikankailla. Venekoon kasvaessa kuvaan toki astuu myös dyneemakuituiset laminaattikankaat ja joissain tapauksissa jopa membraanit kun halutaan tai jopa vaaditaan keveyttä ja lujuutta.