Isopurjeemme

Hyvän isopurjeen tulee kestää vuosia, ellei vuosikymmeniä, toimia tyynessä ja myrskyssä, olla helppokäyttöinen ja tehokas. Siinäpä vaatimuksia näin ensi alkuun.

Purjeen materiaalin valintaan vaikuttaa aina veneen tyyppi, rikin mittasuhteet ja purjeen käyttötarkoitus. Edelleen valtaosa matkapurjeista valmistetaan erilaisista kudotuista polyesterikankaista eli Dacron-kankaista. Valittu materiaali määrittää sen millaista leikkausta purjeessa käytetään. Dacron-kankaista löytyy sekä vaakaleikkaukseen että radiaalileikkaukseen soveltuvia kankaita. Näissä kankaan kudonta on erilainen. Lisää kestoa ja vahvuutta saadaan valitsemalla kangas, johon on kudottu mukaan Dynemaa. 

Hyvä vaihtoehto on myös erilaiset kerroksittain laminoidut kankaat. Nämä kulkevat yleisesti nimellä laminaattikankaat. Pointti näissä on suunnatut kuidut ja sitä myöden kevyempi ja venymättömämpi lopputulos. Purjekoon kasvaessa myös cruising orientoituneet membranepurjeet saattavat olla vaihtoehto. 

Purjeen latoitus, reivien määrä, cunningham, purjenumerot ja heloitus määritellään räätälöidysti juuri sinun rikiisi ja tarpeisiisi sopivaksi. Ota yhteyttä niin tehdään tarvekartoitusta ja etsitään parhaat ratkaisut.

Vaakaleikattu isopurje

Kudotusta polyesterikankaasta eli Dacronista valmistettu, vaakaleikattu isopurje on edelleen hyvä vaihtoehto moneen käyttötarkoitukseen. Materiaaleina käytämme kangasvalmistajien Contender Sailcloth, Challengen ja Dimension-Polyantin korkealaatuisia Dacroneita. Emme ole sidottuja yhteen kangasvalmistajaan vaan valitsemme aina tarkoituksenmukaisen kankaan purjeesi materiaaliksi.

Latoitus

Ainakin ylin latta kannattaa olla läpilatta. Yleisimmin kaksi ylintä. Läpilatoilla saadaan tukea purjeen yläosan ahvenselkään. Ne myös rauhoittavat purjeen lepatusta purjetta nostettaessa ja laskettaessa sekä reivatessa. Lepatus vanhentaa kangasta ennen aikojaan joten läpilatat lisäävät purjeen käyttöikää. Lisäksi purje laskeutuu mukavammin puomille kun läpilatat ohjaavat sitä puomille. Lattarakenne määritellään joka tapauksessa aina räätälöidysti. Käytämme eri valmistajien läpilattaheloja, purjeen koosta ja käyttötarkoituksesta riippuen. Valikoimissa on mm. Bainbridgen, Rutgersonin ja Seldénin heloja.

Suunnittelu

Purjeen muoto suunnitellaan vastaamaan venetyyppiä ja asiakkaan tarpeita.

Vakiovarusteet

Cunningham, latat, ratsastajat, purjenumerot ja purjepussi sisältyvät aina toimitukseen. Reivejä isopurjeissamme on vakiona kaksi.

Radiaalileikattu isopurje

Säteittäinen radiaalileikkaus jakaa purjeen kulmista viuhkamaisesti lähtevät kuormat tasaisemmin koko purjeen alueelle. Purjeen paneelien suuntaus seuraa noiden kuormien suuntaa ja kankaan vahvin suunta on aina rasituksen suuntainen. Näin saavutetaan pidempään muotonsa säilyttävä purje. 

Materiaaleina käytämme kangasvalmistajien Contender Sailcloth, Challengen ja Dimension-Polyantin korkealaatuisia Dacroneita sekä erilaisia laminaattikankaita. Kangastyyppi valitaan vastaamaan vene- ja rikityyppiäsi sekä käyttötarkoitustasi. Emme ole sidottuja yhteen kangasvalmistajaan vaan valitsemme aina tarkoituksen mukaisen kankaan purjeesi materiaaliksi.

Reivejä radiaalileikatuissa isopurjeissamme on vakiona kaksi.

Yleensä ainakin ylin latta on läpilatta. Läpilatoilla saadaan tukea purjeen yläosan ahvenselkään. Ne myös rauhoittavat purjeen lepatusta purjetta nostettaessa ja laskettaessa sekä reivatessa. Lisäksi purje laskeutuu mukavammin puomille kun latat pitävät sitä kurissa. Lattarakenne määritellään joka tapauksessa aina räätälöidysti. Käytämme eri valmistajien läpilattaheloja, purjeen koosta ja käyttötarkoituksesta riippuen. Valikoimissa on mm. Bainbridgen, Rutgersonin ja Seldénin heloja. 

Purjeen muoto suunnitellaan vastaamaan venetyyppiä ja asiakkaan tarpeita.

Cunningham, latat, ratsastajat, purjenumerot ja purjepussi sisältyvät aina toimitukseen.

Rullaisopurjeet

Suomen vesillä edelleen hieman harvinainen rullaisopurje ei ole meille lainkaan vieras tuote. XPLORER SAILSin toinen omistaja Sam on työskennellyt uransa aikana mm. Palma de Mallorcalla superjahtien purjeiden parissa. Niissä isopurje on aina mallia rullapurje. Kokoluokka on toki jotain aivan muuta kun etuliikin mitta saattoi olla vaikka 55 metriä. Sieltä ammennetettiin kuitenkin paljon oppia sekä puomiin rullautuviin purjeisiin, että maston sisään rullautuviin. Rullapurje vaatii rakenteeltaan erilaisia ratkaisuja kuin "tavallinen" purje. Täältä löydät tarkempaa ajatusta siitä millaisen purjeen rullamasto vaatii.